Word je dik door het eten van fruit?

Bijgewerkt: mrt 16

Suiker... de incarnatie van Satan zelve in de 21e eeuw. De oorzaak dat men verdikt, verslavender dan cocaïne, de oorzaak van diabetes type II en al het andere dat misgaat in de wereld.


Hoewel er erg veel kan gezegd worden over suiker, is dit niet het onderwerp van dit artikel. Hier wil ik dieper ingaan op het feit dat er beweerd wordt dat je zou verdikken van het eten van te veel fruit.

Het enige dat ik wel even wil delen is DEZE studie waarin aangetoond wordt dat alhoewel suikerconsumptie naar beneden gaat in Australië, de obesitas- en overgewichtscijfers WEL blijven toenemen. Het verhaal is dus iets complexer dan enkel alles op suiker steken.

Van waar komt de gedachtegang dat te veel fruit zou leiden tot overgewicht, hoe zou dit gebeuren en is dit automatisch het geval? Dit zijn de vragen die in dit artikel onder de loep worden genomen.



“Te veel”

Ja, te veel is te veel, maar dat is dan ook letterlijk de betekenis van het woord. Als je ons de vraag stelt “Is te veel (enter food here) eten/drinken ongezond?”, is het antwoord “Ja”. Again, meaning of the word...

“Maar wat is te veel dan?” is dan al een betere vraag en is afhankelijk van veel factoren zoals geslacht, doel, persoonlijke situatie, tijd, slaap enz. enz. Maar ook dit is niet het onderwerp van dit artikel.



Fructose

Het verhaal van hoe gezond is fruit nu start bij fructose. Fructose is een suiker onder andere gevonden in fruit, maar ook andere planten en honing. Het wordt onder andere gewonnen uit suikerbiet en dan gebruikt voor smaakversterking en het zoeter maken van voedingsmiddelen.

Uit onderzoek is gebleken dat overmatige consumptie van fructose kan leiden tot verminderde insulinegevoeligheid, overgewicht, verhoogde LDL cholesterol (aka de “slechte”), hart- en vaatziekten ect.


Goed om te weten is dat men in de eerste link uit dit artikel zelf het volgende besluit trekt: Hoewel de risicoverhoging inderdaad kan voorkomen, blijkt dat hoeveelheden binnen normale waarden van menselijke consumptie dit niet automatisch doen, met uitzondering van triglyceridenwaarden, die kunnen stijgen wanneer men meer dan 20% van de kcal uit simpele suikers haalt in een hypercalorische setting. Die hypercalorische setting is geen onbelangrijk detail, want dit kan leiden tot overgewicht en obesitas, wat op hun beurt kan leiden tot verminderde insulinegevoeligheid, slechtere cholesterolwaarden ect. Deze resultaten kun je niet automatisch doortrekken naar mensen die gewicht verliezen of op gewicht blijven.


Hiernaast zijn er ook nog andere factoren die invloed hebben op onze typische welvaartsziektes en/of gewichtstoename zoals genetica, graad van fysieke activiteit, roken, slaap, stress ect. Zelfs al heeft fructose invloed op deze ziektes en overgewicht. Het is slechts 1 factor van 1 van de factoren (zijnde voeding) die gewichtstoename en ziekte beïnvloedt. Start met kijken naar het grote plaatje en bouw dan af naar detailwerk!


Ernaast is de hoeveelheid pure fructose in fruit nogal beperkt, meestal niet meer dan 5 gram per 100 gram totale glucose. Honing echter, wat door zo goed als iedereen wordt gezien als megagezond, bestaat voor 40% fructose. Waar zijn de hooivorken en fakkels voor honing?


Dus ja, technisch gezien kan fructose leiden tot overgewicht en andere gezondheidsproblemen, maar iemand die het consumeert in normale hoeveelheden, zou hier geen last van moeten hebben. Zeker niet wanneer men zorgdraagt voor zijn/haar gezondheid door fysiek actief te zijn, te zorgen dat de energie-inname lager ligt dan of gelijk is aan het energieverbruik, alcohol en roken te vermijden/beperken, voldoende te slapen, zorg te dragen voor de mentale toestand ect.



Overeten van fruit

Hoewel je fruit dus moet eten in normale hoeveelheden, wat afhankelijk is van jouw persoonlijke situatie, is er interessante info over het overeten van fruit. In DEZE studie van Agebratt et al. uit 2016 werd geconcludeerd dat de toevoeging van 7 kcal/kg fruit (gemiddeld 423 kcal per dag) aan een voedingspatroon niet alleen geen significant effect had op visceraal vet of bloedlipidenwaarden, maar ook niet zorgde voor een toename van gewicht of energie-inname. Hieruit werd gesuggereerd dat de toevoeging van fruit tot veranderingen leidde in het voedingspatroon zodat overeten vermeden werd. FYI 7kcal/kg aan fruit komt overeen met 7 appels per dag voor iemand die 65 kg weegt.



Conclusie

Voor iemand die gezond is of hier actie voor aan het ondernemen is (aka op dieet zijnde), is het advies dat je fruit moet mijden of beperken totaal overbodig. Het is een bron van vezels, mineralen en vitaminen en het zorgt ervoor dat je minder rap gaat overeten. Het is een go-to bron van koolhydraten die voor een groot volume relatief weinig energie geeft. Het heeft zeker zijn plaats in een gezond dieet. Dit verandert natuurlijk wanneer iemand een medische aandoening heeft en dus niet tegen bepaalde bestanddelen kan uit fruit, maar dat is een ander verhaal.


Natuurlijk hangt de hoeveelheid af van je totale voedingsrichtlijnen en wil je een gevarieerd voedingspatroon hebben zodat je niet te eenzijdig eet.




Meer tips, tricks & info? Volg ons op Facebook! Wil je hier hulp bij? Neem vrijblijvend contact op via info@tuwcoaching.be

60 keer bekeken
CONTACtEER ONS
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon

Krekelmotestraat 157

Izegem, West-Vlaanderen 

​​Tel0497 34 10 53

Mail: info@tuwcoaching.be

BTW BE 0680.930.694