Wat is de beste bron van caffeïne?

Bijgewerkt: mrt 16



Er wordt redelijk wat gediscussieerd over verschillende caffeïne bronnen en hun voordelen en nadelen. Het is ook één van die onderwerpen die krioelt van de pseudowetenschap, valse claims en misleidende marketing. Dus laten we hier eens wat dieper op ingaan en feit van fictie scheiden...


1. Watervrije caffeïne: Dit is het type caffeïne die niet gebonden is aan een waterstof molecule. Je gaat deze het meest terugvinden in capsules.



Voordelen

- Meest pure en opneembare vorm van caffeïne

- Veilig en effectief

- Goedkoop en gemakkelijk om in te nemen



2. Koffie: Zeer vergelijkbaar met het vorige. Het enige cruciale verschil is wel dat de caffeïne in koffie niet watervrij is. Caffeïne puur op zichzelf (capsules) is dus beter opneembaar en ook iets effectiever dan de caffeïne in koffie. Maar uiteindelijk krijgt je 'cup of Joe' nog steeds vrij goed het werkje voor elkaar. Plus, het smaakt onweerstaanbaar goed. Er is trouwens ook heel wat research die suggereert dat lange termijn koffiedrinkers gezondheidsvoordelen ervaren zoals minder kans op hart- en vaatziekten, betere insulinegevoeligheid (minder kans op diabetes) en algemeen een langer leven hebben. [1] [2] [3]


Voordelen

- Lekkere smaak (hangt natuurlijk van je voorkeuren af)

- Mogelijks extra gezondheidsvoordelen

- Veilig en effectief



3. Energiedranken: Denk hierbij aan de populaire dranken zoals Redbull, Monster, Nalu, Rockstar enz. Energiedranken bevatten vooral caffeïne, maar ook andere stimulanten zoals ginseng, taurine en B-vitamines. Energiedranken doen eigenlijk gewoon hetzelfde als pure caffeïne en koffie. Ze verbeteren mogelijks je fysieke en mentale prestaties en remmen vermoeidheid. Er zijn sommige studies die stellen dat energiedranken mogelijks nadelige effecten hebben voor je gezondheid. Maar als je die met mate gebruikt en er niet als een idioot mee omgaat, zou het geen kwaad moeten kunnen.


Voordelen

- Geen specifieke voordelen in vergelijking met capsules en koffie



4. Pre-workout supplementen: Pre-workouts (PWO's) zijn sportsupplementen die specifiek ontwikkeld worden om spieropbouw te bevorderen, prestaties te verbeteren en herstel te optimaliseren. Dit is de meest 'flashy' manier om aan je caffeïne te geraken. Pre-workouts worden vaak voorzien van felle marketing (denk aan opvallende, blinkende potjes met coole naampjes en gewaagde slogans). Helaas bedriegt de schijn.

De meeste pre-workouts bevatten naast caffeïne gewoon een boel overbodige ingrediënten die weinig doen voor je prestaties en mogelijks zelfs nadelig zijn voor je gezondheid.


De pre-workouts die je het best kan vermijden zijn vooral diegene met zogenaamde 'proprietary blends'. Een proprietary blend is een mix/cocktail van verschillende ingrediënten. Maar het grote nadeel is dat je niet weet hoeveel je van elk ingrediënt binnenkrijgt. Sommige ingrediënten kunnen dus te hoog of juist te laag gedoseerd zijn. [4]


Een laatste nadeel aan pre-workout supplementen is dat ze belachelijk duur zijn. Zeker als je weet dat caffeïne toch het meest onderzochte en effectieve ingrediënt is in deze producten, is het best zonde van je geld.


Voordelen

- Geen specifieke voordelen in vergelijking met capsules en koffie (mogelijks nadelen)




Pour conclure:


Pure caffeïne capsules, koffie en energiedranken zijn hoogstwaarschijnlijk je beste keuzes om de voordelen van caffeïne te ervaren. Als je deze met mate gebruikt, ervaar je mogelijks betere prestaties en heb je minder last van vermoeidheid.



Bronnen:

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5579683/

[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3439152/

[3] https://www.nih.gov/news-events/news-releases/nih-study-finds-coffee-drinkers-have-lower-risk-death

[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23515510


54 keer bekeken
CONTACtEER ONS
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon

Krekelmotestraat 157

Izegem, West-Vlaanderen 

​​Tel0497 34 10 53

Mail: info@tuwcoaching.be

BTW BE 0680.930.694