Waarom ook JIJ zou moeten bodybuilden

Bijgewerkt: mrt 16





Ik weet het, je leest bodybuilden en je denkt aan het volgende: Opgeblazen macho mannetjes, anabole steroïden, tupperware potten, shakes en vrouwen die er als mannen uitzien.


Desondanks dit stigma is bodybuilden in de kern één van de beste investeringen die je kan maken op vlak van je gezondheid. In dit artikel scheiden we van feit van fictie, en leggen we uit waarom ook JIJ zou moeten bodybuilden.


Het woord bodybuilding bestaat uit twee delen: ‘Body’ en ‘building’. Dikke proficiat, je hebt het goed geraden. Het draait inderdaad om bouwen aan je lichaam. Dit is de pure betekenis van bodybuilden: Vetmassa omlaag brengen en spiermassa omhoog brengen om zo je lichaam er beter te doen uitzien. That’s it.


Het kan me niet schelen wat jouw fysieke doelstellingen zijn. Of jij er nu wil uitzien als Brad Pitt in Fight Club, Daniel Graig in Casino Royale of Michael Jai White in Undisputed, vanaf jij begint te trainen en te eten om er beter uit te zien dan ben je aan het bodybuilden. Geen discussie mogelijk.












Brad Pitt in Fight Club











Daniel Craig in Casino Royale















Michael Jai White in Undisputed




Bodybuilden is dus zoals veel zaken, het zijn de mensen die het in het extreme trekken, die ervoor zorgen dat iets moois een slechte naam krijgt. Maar als je voorbij de extreme gevallen kijkt, is de kern ervan eigenlijk heel puur en mooi. Bodybuilden is een fantastische sport en levensstijl, als je het op een verantwoorde manier doet.

Maar mocht je nog verre van overtuigd zijn om deze prachtige levensstijl te gaan omarmen, laat ons je dan wat redenen geven waarom je het toch misschien zou willen overwegen. Terwijl we daarmee bezig zijn ontkrachten we meteen een aantal mythes.



Meer lenigheid


Geloof het of niet, bodybuilden en krachttraining zijn extreem effectieve manieren om je lenigheid te doen toenemen. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken wordt je leniger van krachttraining. Het idee dat krachttraining je spieren ‘korter’ maakt en ervoor zorgt dat je strammer, stroever en minder beweeglijk wordt is dus onjuist.

Integendeel, er is juist bewijs dat krachttraining je spieren langer zou maken [1]

De ‘magie’ hierbij zit hem in het creëren van rek onder weerstand. Wanneer je aan krachttraining doet, trek je jouw spieren samen over hun volledige beweeguitslag (ook wel range of motion genoemd). De spier staat volledig op rek om dan vervolgens maximaal samen te trekken. Doe je dit onder weerstand, dan wordt de spier elastischer.





Veilig trainen met een lage blessurekans


Bodybuilding is één van de veiligste sporten die je kan doen. In een onderzoek van Siewe et al. [2] werd aangetoond dat het aantal blessures bij bodybuilding enorm laag ligt in vergelijking met andere sporten zoals powerliften, crossfit, lopen en teamsporten. Om heel specifiek te zijn, werden er ongeveer 0,2 blessures per 1000 uur vastgesteld. Als je kijkt naar lopen en teamsporten loopt dit op tot 10 - 13 blessures per 1000 uur. [3] [4]

Desondanks het beeld dat veel mensen dus hebben van bodybuilden, is deze sport eigenlijk heel goed voor je gezondheid. Hierop komen we straks nog op terug.




Verbeter je sportprestaties


“Maar zijn bodybuilders niet van die opgeblazen lomperikken die amper hun armen kunnen bewegen?”


“Als voetballer mag je niet te veel spiermassa opbouwen, want dat maakt je traag en lomp”

Wanneer je bovenstaande stellingen zegt of gelooft, bewijst dit dat je alle basisfundamenten van spiergroei en kracht niet begrijpt.


OPDRACHT: Wat is het antwoord op de volgende vraag?


Een oudere man heeft moeite om recht te staan zonder te schudden en te beven. Waaraan ligt dit?


Als je denkt evenwicht, dan heb je het fout. Het juiste antwoord hier is simpelweg een gebrek aan kracht. De man is niet in staat om voldoende kracht te leveren om zijn lichaamsgewicht te ondersteunen. Meer krachtproductie is de oplossing in deze situatie.

Kijk, indien je nog moeite hebt om dit concept te begrijpen, laat ons even terugkeren naar het begin van dit artikel. Herinner je jou nog dat bodybuilden in essentie betekent minder vetmassa en meer spiermassa?


Ok, wel lijkt het jou niet logisch dat minder vetmassa en meer spiermassa hebben een positieve invloed heeft op vrijwel iedere sport?

Het mag natuurlijk logisch klinken of niet, er is simpelweg in talrijke studies aangetoond dat een betere lichaamssamenstelling (lees: meer spiermassa en minder vetmassa) zorgt voor een verbetering van sportprestaties.


Voetballers bijvoorbeeld hebben er baat bij om meer spiermassa op te bouwen aangezien dit hun beenkracht en dus als gevolg hun sprintsnelheid vergroot [5].

En ook elite volleybal spelers [6], zwemmers [7], basketbal spelers [8] en judo vechters [9] blijken allemaal beter te presteren in hun sport wanneer ze meer spiermassa en minder vetmassa hebben.


Het is pure wetenschap. Het menselijk lichaam bestaat uit botten. Botten worden in beweging gebracht door spieren. Spieren worden aangedreven door het zenuwstelsel. Hoe krachtiger en meer ontwikkeld een bepaalde spier is, hoe efficiënter botten in beweging kunnen gebracht worden. Dit betekent meer krachtproductie waardoor het lichaam sneller en beter kan bewegen.


Heel het stigma van ‘bodybuilden maakt je lomp en traag’ is afkomstig van de artikels en filmpjes die je online ziet over bodybuilders op anabole steroïden die zodanig groot geworden zijn dat het een probleem begint te worden.

Voor de gewone leek die er beter wil uitzien, is dit geen zorg. In tegendeel, je zal merken dat je gezonder, sterker en sportiever wordt in het algemeen door te bodybuilden.




Meer belastbaarheid en minder blessures


Hoe weinig mensen dit ook beseffen, de kern van fysiotherapie en revalidatie bestaat erin om functionele spierkracht te doen toenemen zonder de blessure te verergeren. Als je dit artikel tot nu toe een beetje goed gelezen hebt, dan weet jij hier de ideale tool voor, niet?

Dat klopt, bodybuilden!


Ik heb namelijk al eerder in dit artikel aangetoond hoe bodybuilding één van de veiligste sporten is die er bestaat. Daarnaast heb ik ook aangetoond hoe bodybuilden leidt tot meer functionele spierkracht en betere prestaties.


Maar voor de hardnekkige ‘non-believers’ onder jullie is er nog meer.

Eerst en vooral is een algemeen krachtprogramma even effectief als een specifiek revalidatieprogramma voor mensen met lage rugpijn [10].


Daarnaast blijkt dat pilates niet effectief is om je rugpijn te verhelpen [11].

Voor mensen met nek en schouderklachten, blijkt ook dat krachttraining uiteindelijk even effectief is als een specifiek revalidatieprogramma die gefocust is op het verbeteren van postuur [12].


Nog ander onderzoek toont dan weer aan dat enkel stretchen zonder iets van ‘spierversterkende oefeningen’ (lees: krachttraining dus) niet optimaal is voor het verminderen van chronische pijn [13].


Tot slot hebben ze in een studie van Zebis et al. [14] high-intensity krachttraining toegepast bij industrie werkers met schouder- en nekklachten. Het resultaat was dat na deze krachttrainingsperiode, hun schouder- en nekklachten aanzienlijk waren verminderd.




Van bodybuilden leef je langer


Zelfs als een gespierde fysiek of een wasbordje jou helemaal niets zegt, wil je misschien toch overwegen om krachttraining te doen puur omwille van de vele gezondheidsvoordelen. Wat belastbaarheid en minder kans op blessures betreft, zou je al moeten overtuigd zijn. Maar er zijn nog veel meer gezondheidsvoordelen.


Eerst en vooral is krachttraining een effectieve manier om de kans op diabetes te verkleinen en mogelijks helpt het ook bij diabetes patiënten [15]. De reden hiervoor is grotendeels omdat meer spiermassa je insuline gevoeligheid bevordert. Hoe lager je lichaamsvetpercentage en hoe hoger je spiermassa, hoe meer insuline gevoelig je bent. Deze hogere insulinegevoeligheid doet aanzienlijk je kansen op diabetes dalen.


In tegenstelling tot wat veel mensen geloven, is krachttraining ook goed om de cardiovasculaire gezondheid te bevorderen en ontstekingen te verminderen [16].

Er is trouwens ook gewoon onderzoek die letterlijk aantoont dat spiermassa een betrouwbare en goede voorspeller is van hoe lang je leeft en levenskwaliteit [17].




Bodybuilden maakt je mentaal sterker en gelukkiger


Dit is waarschijnlijk nog de belangrijkste reden van allemaal. Want laat ons eerlijk zijn, bijna iedereen is op zoek naar geluk. Bij alle keuzes die we maken gaan we onbewust geluk nastreven, of dit nu op de korte termijn of op de lange termijn is.


Nochtans is ook hier veel misopvatting over. Velen denken dat bodybuilden één van de slechtste dingen is die je kan doen voor je zelfbeeld. En inderdaad, in bodybuilding (zeker competitief en op het hoge niveau) is er vaak sprake van anorexia, ‘muscle dysmorphia’ en eetstoornissen ten gevolge van te stricte diëten. Als je niet weet waar je mee bezig bent of een coach hebt die er de ballen van begrijpt, loop je inderdaad het risico dat bodybuilden jou mentaal in de problemen brengt.


Toch is krachttraining en bodybuilding in de kern juist enorm goed voor je mentaal welzijn. Meerdere studies tonen dit ook effectief aan [18] [19] [20].


Uit onderzoek is bewezen dat krachttraining de volgende effecten heeft op het welzijn:

- Betere algemene ‘mood’ en minder kans op depressie.

- Lagere stress niveaus en minder angst.

- Meer zelfzekerheid, een beter zelfbeeld en een groter gevoel van voldoening.

Daarnaast helpt krachttraining ook met zo goed als ieder aspect van je leven. Ikzelf kan dit als geen ander beamen. Krachttraining heeft me veel bijgebracht en heeft me vaardigheden aangeleerd die me in bijna iedere levenssituatie van pas komen. Dit zijn vaardigheden zoals doorzettingsvermogen, volharding, geloven in jezelf, omgaan met angst, omgaan met weerstand enz.


Telkens wanneer iemand me vraagt waarom krachttraining zo goed is voor je mentaal welzijn, moet ik denken aan wat legendarische kracht coach Jim Wendler ooit zei: “Being strong makes you harder to kill”.











Jim Wendler


Ik kan het niet beter verwoorden dan dat. Een lichaam hebben die goed getraind is heeft invloed op je gehele levenskwaliteit. Je zit beter in je vel, je laat niet over je heen lopen, je hebt meer focus en energie, je wordt minder snel ziek, je herstelt sneller, je gaat beter met alledaagse stress om enzovoort.


Om eerlijk te zijn zouden deze effecten je nu niet echt moeten verbazen. Dit is enkel de bevestiging van hetgeen wat de meesten onder jullie al weten...


BEWEGING IS GOED VOOR JE! Zowel voor je lichaams als voor je geest.


Pour conclure


Net zoals bij veel andere sporten en carrières, is het bij krachttraining en bodybuilding ook belangrijk dat je verder kijkt dan de stigma’s. Wees open minded en kijk naar de kern van de sport, los van gelijk welke oordelen die je klaar hebt. Weeg de pro’s en de contra’s af en probeer de sport te zien in zijn puurste vorm.


Vet verliezen, spiermassa opbouwen en een sterke geest in een sterk lichaam, dat is de kern van bodybuilding. Vergeet al de rest.

Bodybuilding is een levensstijl die draait rond zelfontwikkeling. Daarom zie je veel fitness freaks die zich later ook gaan verdiepen in stijl, business, dating, communicatievaardigheden en psychologie. Ze beginnen te begrijpen dat een getraind fysiek VEEL MEER voordelen biedt dan alleen het mooie uitzicht. Bodybuilding is je ticket naar een betere levenskwaliteit met meer voldoening. Werk hard in de gym, en je zal de beloning ontvangen op meerdere levensaspecten.


Hieronder nogmaals slechts een samenvatting van de voordelen die je ervaart door te bodybuilden:


- Meer lenigheid en mobiliteit

- Veilig sporten met een lage blessurekans en minder blessuregevoelig worden

- Verbeterde prestaties in zo goed als iedere sport

- Sneller en beter herstellen van letsels en blessures

- Langer en kwaliteitsvoller leven

- Beter slapen

- Minder angst en stress

- Meer welzijn, geluk en een positief zelfbeeld



Waar wacht je dus nog op? Get your ass in the gym!






Bronnen

[1] https://www.physiology.org/doi/full/10.1152/japplphysiol.00789.2006

[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24886919

[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1941297/

[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4579257/

[5] https://www.minervamedica.it/en/journals/medicina-dello-sport/article.php?cod=R26Y2015N02A0193

[6] https://journals.lww.com/nsca-jscr/Fulltext/2014/10000/Body_Composition_and_Muscle_Strength_Predictors_of.2.aspx

[7] https://journals.lww.com/nsca-jscr/Fulltext/2015/06000/Relative_Contributions_of_Strength,.2.aspx

[8] https://journals.lww.com/nsca-jscr/Fulltext/2015/08000/Mechanical_Determinants_of_Faster_Change_of.16.aspx

[9] https://journals.lww.com/nsca-jscr/Fulltext/2015/08000/Fitness_and_Anthropometric_Profiles_of.6.aspx

[10] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25770419

[11] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21856719

[12] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18461010

[13] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12759322

[14] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21936939

[15] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5335813/

[16] https://synapse.koreamed.org/DOIx.php?id=10.4162/nrp.2010.4.4.259

[17] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002934314001387

[18] https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02701367.1986.10608092

[19] https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02701367.1983.10605324

[20] https://bjsm.bmj.com/content/32/2/111.short

199 keer bekeken
CONTACtEER ONS
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon

Krekelmotestraat 157

Izegem, West-Vlaanderen 

​​Tel0497 34 10 53

Mail: info@tuwcoaching.be

BTW BE 0680.930.694