Verdik je van 's avonds te laat te eten?

Bijgewerkt: 10 nov 2020




Wanneer mensen mij vragen wanneer ik zoal eet, is dit het antwoord:

  • 11-12 uur: Ontbijt

  • 16-17 uur: Maaltijd 2

  • 21-22 uur: Avondmaal

Buiten het feit dat dit niet de meest typische tijdstippen zijn, volgt de vraag dan nog al vaak of het wel slim is om zo laat nog te eten. Je zou namelijk verdikken van te laat te eten, onder andere omdat je niet verteert in je slaap en omdat je niets doet.

Maar is het wel waar dat je verdikt van te laat te eten? .

.

. NEEN! Eerst en vooral, je verteert wel in je slaap. Slaap is ook wanneer herstel grotendeels plaatsvindt. Zo pieken Groeihormoon (zie tabel 1) en testosteron (zie tabel 2) tijdens de nacht of vroege ochtend.


Tabel 1: GH-productie bij mensen met een gewoon slaappatroon








(Brandenberger G, Weibel L, 2004)



Tabel 2: Circadiaans ritme van testosteron










(Raff H, Sluss PM, 2008)


Aangezien het lichaam hier dus de hormonen aanmaakt die helpen bij spiergroei, kan het zelfs erg nuttig zijn om in de avondmaaltijd na het trainen juist extra veel voedingsstoffen binnen te hebben. En dat werd ook aangetoond. Ingenomen eiwit vlak voor het slapen terwijl er die dag aan krachttraining werd gedaan, werd in de slaap volledig verteerd en opgenomen + promootte herstel tijdens de slaap. Dit zal dus spiertoename gaan ondersteunen op langere termijn!


Dus je hoeft niet bang te zijn om 's avonds eten te gaan vermijden. Verder zou het ook wel al eens gebeuren dat mensen opstaan in de nacht omdat ze honger hebben, wat negatieve gevolgen kan hebben op je slaapcyclus en zo ook op je herstel, cognitieve functies enzovoort. Wat kan er dan wel voor zorgen dat je zou verdikken door te laat te eten? Het feit dat je niets doet in je slaap? Neen. Je totale energie-inname op 24 uur tijd. Dit is het aloude verhaal van kcal in vs. kcal uit. Eet je langdurig meer dan je verbruikt, dan zul je hoogstwaarschijnlijk bijkomen. Wanneer je dit doet doorheen de dag zal dan zelfs niet uitmaken. Eet jij echter in lijn met wat jij nodig hebt (= onderhoud), dan maakt het niet veel uit wanneer je nu net meer of minder eet. Dit toon ik dan ook even aan met onderstaande diagrammen.




In beide scenario’s zal het effect op gewicht hetzelfde zijn omdat beiden gelijk zijn qua inname. Voor een krachtsporter zal het 2e scenario dan zelf nog gunstiger zijn om herstel tijdens de slaap te promoten.


Natuurlijk zal dit niet voor iedereen zo zijn. Sommigen kunnen minder goed slapen na het eten van een grote maaltijd vlak voor ze gaan slapen. Daarom is zelfexperimentatie belangrijk om te kijken hoeveel jij kunt verdragen qua maaltijd en hoeveel tijd je moet tussen laten tussen je laatste maaltijd en het slapengaan.



Conclusie

Je hoeft niet bang te zijn om te laat te eten. Je totale inname doorheen de dag zal eerder gaan bepalen of jij zult aankomen of afvallen. Daarnaast kan een grotere maaltijd voor het slapen juist helpen voor herstel en spieropbouw, wat gunstig is voor wie wil werken aan zijn/haar fysiek.




KLAAR OM STERKER, GEZONDER EN SIMPELWEG DE BESTE VERSIE VAN JEZELF TE WORDEN? NEEM CONTACT OP VIA INFO@TUWCOACHING.BE EN WORD EEN URBAN WARRIOR!

185 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven