To coffee or not to coffee: Wat doet het nu juist?

Bijgewerkt: mrt 16


Wie houdt er nu niet van een goede koffie tijdens het werk?

Als we kijken naar welke landen het meest koffie drinken, staat België op de 8e plaats. We houden dus allemaal wel van het zwarte goud. Maar hoe zit het nu met koffie en de gezondheid? Wat zit er nu allemaal in en welke mogelijke effecten kan dit hebben? Let’s take a closer look!

Cafeïne

Eerst en vooral bevat koffie cafeïne. Dat weet zo goed als iedereen wel ondertussen. Maar of cafeïne nu goed of slecht is, is minder bekend.

Het voornaamste werking van cafeïne is dat het de adenosinereceptoren zal gaan tegenwerken. Zo zal onder andere adrenalineproductie omhoog gaan waardoor je alerter wordt. Het verhoogt dus je concentratievermogenen werkt opwekkend.

De effecten van cafeïne zijn dus vooral mentaal. Men zegt ook dat het prestatiebevorderend werkt, maar dit is grotendeels placebo. Deze placebo-effecten werken zelf ook sterker wanneer men denkt meer cafeïne te hebben genomen. Vanaf grotere hoeveelheden echter, zijnde een inname +5 mg/kg lichaamsgewicht, blijken wel prestatiebevorderende effecten te zijn vastgesteld bij krachtsporters. Dit is echter al een erg hoge inname. Voor een persoon van 80kg bijvoorbeeld komt dit neer op 400 mg, wat overeenkomt met 5 blikken Red Bull van 25 cl of 4-5 koppen koffie. Het grote nadeel hierbij is dat men al vrij rap tolerant wordt aan cafeïne bij lage doses (1,5 - 3 mg/kg/dag) en dat men binnen de 4 weken volledig tolerant kan worden aan hoeveelheden tot 3 mg/kg.

Waarom is deze tolerantie nu een probleem? Omdat het zijn eigen effecten zal teniet doen, een negatieve invloed heeft op de normale werking van bijvoorbeeld slaap en concentratie + dat het afkickverschijnselen kan teweegbrengen wanneer men stopt met het enige tijd te nemen. Dus je focus is minder, je slaapt minder goed + als je enige tijd stopt kun je afkickverschijnselen krijgen zoals hoofdpijn, depressie, moeite met focussen enz.

Maakt dit cafeïne als stof dus slecht? Neen! Het kan een prachtige tool zijn op die momenten wanneer je extra focus of motivatie nodig hebt, maar bij dagelijks gebruik kan het zwaar tegen je keren en die effecten die jij gaat opzoeken juist tegenwerken.

Antioxidanten

Sporten, bewegen enz gebruikt zuurstof. Zuurstof is een radicaal, wat erg reactief is doordat het een vrij elektron heeft, wat andere moleculen zal gaan oxideren. De productie van vrije radicalen is dus vrij normaal, maar kan erg gevaarlijk zijn. Ze kunnen zorgen voor de beschadiging van DNA en voor de veroudering van cellen en kunnen ze zelfs kanker veroorzaken. Daarom heeft het lichaam enkele beschermingsmechanismen gemaakt en bestaat er zoiets als antioxidanten. Deze gaan reageren met de oxidanten om ze onschadelijk te maken. 2 belangrijke zijn vitamine C & E. Antioxidanten zijn dus ook te vinden in voeding, onder andere in koffie, wat de gezondheid kan bevorderen.

Een belangrijke sidenote bij antioxidanten is dat meer niet per se beter is. Te veel antioxidanten zullen veranderen in oxidanten en dan ook andere antioxidanten gaan oxideren (wat een mondvol), wat niet gewenst is (Burke & Deakin, 2015). Een actieve levensstijl en een gezond voedingspatroon zal dan ook in alle antioxidanten gaan voorzien om je gezond te houden.

Dipertenen

Koffie bevat ook 2 dipertenen, namelijk cafestol en kahweol, die mogelijke nadelige effecten kunnen hebben op de cholesterol in hoge hoeveelheden. Deze effecten vinden echter niet plaats bij filterkoffie, omdat ze worden opgenomen door het papier.

Voordelen van decaf koffie

Zelf een enorme koffieliefhebber te zijn qua smaak, drink ik het merendeel van de tijd decaf koffie. Zo kan ik de nadelige effecten van cafeïnetolerantie elimineren en de voordelen van cafeïne ervaren wanneer ik het wel echt wens + kies ik ervoor om meteen een kwaliteitskoffie te drinken. Zo heb ik nog eens een extra genotmoment ook. Maar buiten het gebrek aan cafeïne, heeft decaf koffie nog 1 ander enorm voordeel. Het werkt namelijk hongerstillend. Meer dan gewone koffie. Dus heb je honger, maar kun/wil je nog niet eten (wat wel al eens kan gebeuren tijdens een dieetfase), knal dan lekker een kopje decaf koffie in je mond!

Conclusie

Koffie heeft voor- en nadelen en de hoeveelheid die je ervan inneemt, zal bepalen of het nu juist goed of slecht is. Mijn advies: gebruik decaf koffie voor regelmatig gebruik, en wanneer je een echte koffie wilt, zoek jezelf een kwaliteits koffiebar in de buurt en geniet meteen van een echte goed gemaakt kopje zwart goud!

Stay tuned voor deel 2! Hierin zal ik het hebben over de verschillende types bonen en wat de verschillen nu juist zijn. Zo kun jij je koffiebonen aanpassen aan smaakvoorkeur, hoeveelheid cafeïne enz.

KLAAR OM STERKER, GEZONDER EN SIMPELWEG DE BESTE VERSIE VAN JEZELF TE WORDEN? NEEM CONTACT OP VIA INFO@TUWCOACHING.BE EN WORD EEN URBAN WARRIOR!

17 keer bekeken
CONTACtEER ONS
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon

Krekelmotestraat 157

Izegem, West-Vlaanderen 

​​Tel0497 34 10 53

Mail: info@tuwcoaching.be

BTW BE 0680.930.694